17. apr. 2011

Barnebokkritikk

Nå er jeg litt usikker på om barnebokkritikk.no kommer inn under kategorien blogg.
Men siden jeg leser lite faglige blogger velger jeg å late som barnebokkritikk er en blogg.
Barnebøker får lite oppmerksomhet i meda og derfor har denne ”bloggen” blitt opprettet.
Det er et spesialorgan for seriøs og kvalifisert barnebokkritikk som publiserer kritikker av skjønn- og faglitteratur for barn og unge som utgis av norske forlag. Et godt sted å oppsøke om man trenger en dypere innputt på barne- og ungdomsbøker. Anmeldelsene er lange og går i dybden. Og det er kanskje derfor jeg liker dette stedet så godt. Her har de tatt seg tid til å gå i dybden. Det er alt for mye kortinformasjon og overfladisk informasjon i vårt samfunn. Det virker som ingen orker å gå i dybden lengre. Ikke de som skriver og ikke vi som leser.
I tillegg kan andre sende inn sine kritikker og få de publisert om de holder godt nok faglig nivå. Det er også mulig å kommentere på kritikkene. Og innimellom blåser det opp til noen friske debatter om spesielle temaer eller titler.
Puh Bølla og Gris tar studiepause :-)

2 kommentarer:

  1. Jeg har vært innom sida før, uten at jeg har lest mye. Fint med din gjennomgang av innholdet! Hvert år har vi noen elever som skriver fordypningsemne om barnelitteratur. De fleste skriver om Vestly eller Lindgren, men noen velger tema, for eksempel skildring av mobbing i barnebøker utgitt med tidssprang. Denne sida kan være noe for dem! Kanskje den kan gi ideer til tema. Jeg skal legge lenke til ressusrlista vår i It's learning.

    SvarSlett
  2. Godt å bli gjort oppmerksom på kvalitetene i denne nettressursen.
    Poenget med denne oppgaven var at vi skulle vise hverandre blogger som var faglig interessante. Det skulle videre fungere som inspirasjon til å lese mer i flere blogger, kommenterer og eventuelt fortsette å blogge selv.
    Jeg har av bibliotekarene blitt introdusert for en god håndfull blogger som jeg har lest med stort utbytte. Disse bloggene kommer jeg til å følge.
    Som skrive- og dramaleiren kan IKT med Web 2.0 (der blogg inngår) fungere som katalysator for læring, gjøre "arbeidet" mer autentisk, lage koblinger mellom skolen og det barn/unge gjør/er opptatte av.
    Derfor synes jeg at du skal søke deg frem til en blogg du kan anbefale. Eller du kan bifalle en av bloggene en av de andre har presentert.

    SvarSlett